Blogs

Thank you for following (5/26/2018) - Ondertussen zijn we al weer drie en een halve week terug in Nederland en helemaal ingeburgerd in het Amsterdamse leven. Ongelooflijk hoe snel we weer terug zijn in het normale ritme maar we zijn zo blij dat we deze reis hebben gemaakt. We willen iedereen bedankten voor het volgen en de leuke berichtjes bij de … More Thank you for following
Enjoying the good life (4/17/2018) - Met nog maar 2 weken op de teller beginnen wij langzaam aan onze afscheidstournee. Het voelt vreemd om over 2 weken alweer terug te vliegen, maar zowel Kristel als ik hebben er ook wel weer zin in. De lente breekt aan in Nederland en er staan weer een hoop leuke dingen op de planning. Het is dus een goed moment om naar huis te komen! In een eerder blog had Kristel het over het verschil tussen reizen en vakantie. Ik kan melden dat voor ons nu de vakantieperiode is aangebroken. Het tempo is wat opgevoerd en we proberen zoveel mogelijk uit de dag te halen. Ook grijpen we alle redenen aan om onszelf wat meer te verwennen. Met andere woorden ‘enjoying the good life’! … More Enjoying the good life
Good to be back! (4/4/2018) - Wat is het lekker om weer terug in Zuid-Afrika te zijn! In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden lijkt Zuid-Afrika en weinig opzichten op de andere landen die we bezocht hebben. Toch is dat juist waar we op dit moment aan toe zijn. Eindelijk weer asfalt ipv dirt roads, gemaaid gras langs de weg ipv bush, een warme douche ipv een koude douche, een bakkie koffie van een barista ipv Nescafe, een spa rood ipv blauw en zo kan ik nog wel even doorgaan. It’s good to be back! … More Good to be back!
It ain’t over til it’s over (3/23/2018) - We zijn inmiddels bijna in Zuid-Afrika dus de wegen zouden nu weer een stuk beter moeten zijn, maar zoals altijd in Afrika “It ain’t over til it’s over”. Na een lange reisdag hebben we nog maar 20 kilometer te gaan als het mis dreigt te gaan. We nemen een verkeerde afslag en verliezen wat tijd, waardoor de zon inmiddels onder is gegaan en we in het donker rijden. Om diverse redenen wil je in Afrika niet in het donker rijden, maar “nood breekt wet”. … More It ain’t over til it’s over
Holiday vibes (3/18/2018) - Zon, zee, strand & kiten. In Mozambique is het tijd om te relaxen. De laatste 7 weken van onze reis zijn ingegaan, dus we laten het avontuur even voor wat het is. “We gaan relaxen en langs de kust naar Zuid Afrika rijden”. Dat de kust van Mozambique zo’n 3500km lang is hadden we toen nog niet helemaal bedacht. … More Holiday vibes
Time to move (3/5/2018) - “It’s time to move” Op één van de onbegaanbare bergweggetjes opweg naar Lusotho komen we tot deze conclusie. “Ik heb ontzettend veel zin om naar Mozambique en Zuid Afrika te gaan. Relaxen op het strand, kiten, snorkelen, en afsluiten met luxe in Zuid Afrika. Wat mij betreft mogen we beginnen aan dit laatste deel van onze reis”. Gelukkig is Koen het hier volledig mee eens. Dus we draaien om en rijden via de verharde weg naar een mooie eco lodge in de bergen, waar we onze plannen concretiseren. We gaan naar Mozambique! Het is nog een lange weg, maar we willen voldoende tijd hebben voor Mozambique en Zuid Afrika, dus we besluiten om de komende dagen wat kilometers te maken. … More Time to move
Off the beaten track (2/24/2018) - Na ruim 3,5 maand reizen raak je (soms) gewend aan alle mooie ervaringen. Of laat ik het zo zeggen, ‘het verbaast je in mindere mate dan voorheen, dat de natuur hier zo mooi is’. We genieten nog steeds van iedere dag, maar je raakt gewend aan al het moois. De eerste wilde olifant staat zeker 20 keer op de foto, terwijl we nu licht geërgerd zijn als een kudde olifanten de weg versperren en we hier een uur op moeten wachten. Toch zijn er nog steeds highlights en plaatsen die je gewoon niet mag missen als je 6 maanden naar Afrika gaat, waaronder Serengeti. Het meest iconische wildpark van Afrika. … More Off the beaten track
Pieken en dalen (2/19/2018) - Wat is precies het verschil tussen vakantie en reizen? Wanneer houdt een vakantie op een vakantie te zijn en begint een reis? Je zou kunnen zeggen, ‘ik ga op reis’ klinkt interessanter of avontuurlijker dan ‘ik ga op vakantie’. Je zou kunnen zeggen een vakantie is korter dan een reis. Voor mij zit het verschil vooral in de manier waarop je een land verkent. Een reis gaat met ‘pieken en dalen’ terwijl een vakantie meestal alleen pieken kent. Op reis zijn er altijd tegenslagen, die er tegelijk voor zorgen dat er ook geluksmomentjes zijn. Op reis kan je soms heel gelukkig worden van iets kleins. … More Pieken en dalen
On the road again (2/11/2018) - Misschien hebben jullie het wel gemerkt. Na bijna 11.000km in de eerste twee en een halve maand hebben wij het de afgelopen maand lekker rustig aan gedaan. Kite lessen in Dar es Salaam, chillen op Zanzibar en snorkelen in Diani Beach. Het was heerlijk om de batterij weer op te laden voordat we het tempo weer gaan opvoeren voor het restant van de reis. Want ja, helaas zijn we ondertussen over de helft van onze trip… … More On the road again
Gone with the wind (2/1/2018) - Even opwarmen met een cappuccino in een gezellige bar. Het is alweer een tijdje geleden, maar na een uur snorkelen zat ik toch te bibberen op de mango boot op weg naar het strand. Vanochtend zijn we door 2 Keniaanse beachboys naar het reef gebracht. Op een houten mango bootje met een 2e misschien wel 3e of 4e hands zeil varen we naar het reef. “Dat kan nooit veel worden” zeggen we tegen elkaar. … More Gone with the wind
Hakuna Matata (1/22/2018) - Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. “Wij gaan trouwen” 🙂 Op het parelwitte strand van Zanzibar is Koen door z’n knieën gegaan. Of nouja, dat was de bedoeling, maar met alle zenuwen is het zover niet gekomen (details op aanvraag) … More Hakuna Matata
Hujambo (1/13/2018) - Eerste week Tanzania zit er op. We zijn via Mbeya en Mikumi in de hoofdstad Dar es Salaam beland. Het zit alleen nog niet echt mee. Normaal gesproken loopt het kleine regenseizoen in Tanzania tot eind december. Waar we geluk hadden in Botswana en Zambia, is hier het kleine regenseizoen verlaat. … More Hujambo
Dromen zijn bedrog (1/4/2018) - In mijn vorige post schreef ik al dat we in ‘echt’ ook wel ‘zwart’ Afrika zijn aangekomen. Voor mij is Malawi het eerste land waar de cultuur shock binnenkomt. Dat komt vooral omdat we in Malawi meer tijd met de lokale bevolking doorbrengen. We besluiten de wildparken over te slaan en meer tijd te nemen voor ontmoetingen met locals. Mensen zijn heel vriendelijk en erg nieuwsgierig naar ons en dat is wederzijds. … More Dromen zijn bedrog
Smile and wave (12/28/2017) - ‘Just smile and wave’ in ieder dorpje dat we passeren. Overal staan de kinderen en volwassenen ons zwaaiend en met een glimlach van oor tot oor op te wachten. Dit ontvangst, wat af en toe wat intimiderend is, maakt dat ik zelf ook met een stralende glimlach in de auto zit en geniet van de reis door ‘echt’ ook wel ‘zwart’ Afrika genoemd. … More Smile and wave
Filmpje Botswana & Zambia (12/24/2017) - Wij laten ons lekker in de watten leggen met kerst in Cape Maclear (Lake Malawi). Fijne feestdagen iedereen en geniet met ons mee van het filmpje over Botswana en Zambia van de afgelopen drie weken! … More Filmpje Botswana & Zambia
Mighty Falls (12/20/2017) - Het volgende land dat we gaan bezoeken is Zambia. Het is ook het eerste land dat niet meer in de South African Customs Union ligt, wat betekent dat de border crossing wat meer papierwerk gaat kosten. Ik was hier van tevoren al een beetje zenuwachtig over. Op iOverlander had ik de verhalen over de fixers bij de ferry al gelezen. Helaas waren die verhalen niet overdreven en stonden de vervelende mannetjes al meteen bij onze auto. Omdat we nog niet goed wisten hoe we hier mee om moeten gaan zijn we ook niet duidelijk genoeg dat we geen gebruik van de diensten willen maken. Hierdoor blijven de mannetjes ons volgen wat mij weer ‘op de kast jaagt’. Laten we het er maar op houden dat het niet zo gezellig was 🙂 Gelukkig zijn de border officials vriendelijk en behulpzaam, en na de juiste stempels bij de verschillende desks te hebben gehaald kunnen we door na onze eerste bestemming, Livingstone en de Victoria falls. … More Mighty Falls
African Safari (12/13/2017) - Na weken van droogte en zonneschijn komen we in groener Botswana. En je weet wat ze zeggen, “het is hier niet voor niets zo groen”. Opweg naar onze eerste bestemming, Guma Lagoon in de Okavango Delta vallen de eerste regendruppels al. Bij aankomst zijn we de regen en lange rit al snel vergeten. Een koud biertje met uitzicht over de delta doet wat dat betreft wonderen. We verblijven op een campsite aan de lagoon met uitzicht op voorbij zwemmende crocs en hippos. Tja, het lijkt zo vredig, maar dat is het zeker niet. We worden zelfs gevraagd een document te ondertekenen, dat we verblijven op eigen risico en op de hoogte zijn gesteld over de aanwezigheid van nijlpaarden en krokodillen. … More African Safari
Into the wild (12/7/2017) - Eindelijk is het zo ver. Een van de highlights van Afrika is de zoektocht naar wilde dieren. Na de mini-encounter met de neushoorn in Waterberg gaan we naar Etosha. Van te voren was ons aangeraden om accomodatie te boeken, anders word je misschien het park niet binnen gelaten. We besluiten een route uit te stippelen met niet te veel kilometers (denken we). De dag voordat we het park in gaan (waar alles net iets duurder is) overnachten we op de campsite van een lodge. Iets wat we vaker proberen te doen, je betaalt namelijk een fractie van de prijs maar kunt wel van alle faciliteiten genieten. Lekker chillen dus bij het zwembad met 38 graden 🙂 … More Into the wild
(Car) Trouble in paradise (11/27/2017) - Het moest er een keer van komen. Ze zeggen niet voor niets over Land Rovers “They are always sick but they never die” … More (Car) Trouble in paradise
Knock, knock, who’s there? (11/25/2017) - Je gaat naar Afrika, op zoek naar avontuur en wilde dieren. Je weet dat er dus een kans bestaat dat deze wilde dieren jou vinden, maar als dat dan gebeurt dan ben je er eigenlijk nooit goed op voorbereid. … More Knock, knock, who’s there?
Making new friends (11/23/2017) - Na weken van droogte in de woestijn is het tijd voor “change of scenery”. We verblijven vier nachten op een camping aan het strand in Swakopmund. We blijven hier iets langer omdat we na een drone crash op een pakketje met propellers moeten wachten en we onze Land Rover (vlugge Japie) willen na laten kijken … More Making new friends
Op naar Namibië (11/15/2017) - Voordat we echt gaan kamperen trakteren wij onszelf nog op een laatste avondmaal. Nog één keer lekker eten en drinken aan het strand in Langebaan. De 10 gangen seafood Braai bij Die Strandloper (lunch of diner) met als hoogtepunt de kreeft is echt een aanrader voor iedereen die nog een bezoek aan Zuid-Afrika brengt! Ook de zonsondergang was fantastisch. … More Op naar Namibië
On the road! (11/15/2017) - Eindelijk is het zo ver. We gaan de auto ophalen in de buurt van Stellenbosch. We rijden over een gravel road richting de farm van Duncan waar we vanuit de verte ons bakbeest al zien staan. Dit wordt ons huis voor de komende zes maanden… … More On the road!
Trip down memory lane (11/6/2017) - De eerste 2 dagen in Kaapstad waren top. Aangezien we deze stad allebei al goed kennen bestond ons bliksembezoek vooral uit oude herinneringen ophalen en plekjes opzoeken waar we tijdens onze stages veel kwamen. … More Trip down memory lane
The countdown begins! (10/15/2017) - We zijn nog druk bezig met de bouw van onze website. Kom daarom na onze afscheidsborrel terug … More The countdown begins!